Tuesday, August 20, 2019

G.Honeyman „Eleonorai Olifant viskas gerai“


Šis romanas apie kitokį žmogų, apie žmonių susvetimėjimą apskritai, apie skaudžią šeimos tragediją. Centrinė figūra – Eleonora Olifant, trisdešimtmetė dizaino studijos finansų skyriaus darbuotoja, be galo protinga, tačiau tikra keistuolė, sulaukianti pašaipų ir apkalbų. Jos gyvenimas sukasi tik apie darbą, tuo tarpu savaitgaliais jos vienintelė „pramoga“ – degtinė ir kryžiažodžiai. Eleonora gyvena viena, neturi antros pusės, draugų, apskritai jokių realių socialinių kontaktų ar ryšių, išskyrus kas savaitę įvykstančius pokalbius su motina.

O tada nutinka du dalykai, kurie išjudina nusistovėjusią tvarką: Eleonoros gyvenime atsiranda įsimylėjimo objektas – muzikantas; o kartu su kolega iš IT skyriaus eidami namo po darbo išgelbėja atsitiktinio praeivio gyvybę. Tuomet žingsnis po žingsnio merginos gyvenimas ima keistis. Eleonora pirmiausia ima keistis išoriškai, vėliau – ir vidumi. Eleonora iš pradžių pokyčius priima nenoriai, nepatikliai, bet po truputį su kolega Reimondu užsimezgę draugiški santykiai parodo ir kitokią Eleonoros asmenybę, padeda jai atsiskleisti. Papildomi balai romanui už tai, kad nevirto banalia meilės istroija.

Skaitydama tikrai spėliojau, koks sindromas bus kaltas dėl Eleonoros keistumo, naivumo, nes daugybė detalių rodė, kad ji yra protinga, pastebinti ir suprantanti daugiau už kitus, daranti (dažniausiai) logiškas išvadas,  tačiau itin žemo emocinio intelekto. Ji prikuria nerealių svajonių ir fantazijų apie save ir Muzikantą, jų būsimą laimingą gyvenimą kartu. Taipogi jai sunku susivokti kasdienėse situacijose: kaip elgtis atėjus į svečius, ką dovanoti gimtadienio proga, kaip rengtis einant į koncertą. Tuo ji man šiek tiek priminė mano mėgto serialo „Bones“ pagrindinę veikėją Temperance Brennan. O dar kas pusę metų ją lanko socialinė darbuotoja. Ir vis tik, romano pabaigoje kiek per lengvai ir pernelyg šabloniškai pateikti paaiškinimai, kodėl Eleonoros gyvenimas ir asmenybė yra būtent tokie.

Romane pasakojama pirmuoju asmeniu iš Eleonoros pozicijos. Paprastai tokio pasakojimo nemėgstu, bet šioje knygoje jis akių nebadė. Tema nėra visiškai tolima – šiuolaikiniame pasaulyje, nors technologijos leidžia pasiekti tolimiausius pasaulio kampelius, žmonės yra susvetimėję, atitolę, gyvas ryšys sunkiai ir retai užmezgamas, dar sunkiau išsaugomas. Nepritapimo, atskirties tema yra jautri ir aktuali, todėl manau, kad knyga galėtų patikti gana plačiam skaitytojų ratui.

Ir dar, tikėtina, kad netolimoje ateityje sulauksime filmo pagal šį romaną, kurį prodiusuos žinoma aktorė Reese Witherspoon.

No comments:

Post a Comment